Er komt steeds meer kijken bij het organiseren van grote evenementen door klassieke voertuigclubs. Gemeentes geven pas een vergunning als alles goed geregeld en verzekerd is.

Er komt steeds meer kijken bij het organiseren van grote evenementen door klassieke voertuigclubs. Gemeentes geven pas een vergunning als alles goed geregeld en verzekerd is.

Final Push vorig jaar grootste oldtimerevenement ooit
Vorig jaar werd van 27 maart tot 12 april het grootste, langdurigste en meest ingewikkelde oldtimerevenement ooit in Nederland gehouden. Keep them Rolling organiseerde toen voor Tweede Wereldoorlog voertuigen een rit van Groesbeek naar Groningen om de laatste krachtsinspanning, de Final Push, van de geallieerden in 1945 te herdenken om noord Nederland te bevrijden. Een evenement met nationale uitstraling met dagelijks reportages op TV. Dat betekende: deelname uit het buitenland, Jeeps vrachtwagens motoren en tanks, in colonne rijden onder politiebegeleiding, ontvangst op het stadhuis van de bevrijde gemeentes, herdenkingen op oorlogskerkhoven, pontonbruggen slaan door Defensie, het inrichten van bivakken onderweg, Marechaussee die op wapens controleert, massale publieke belangstelling. En een enorme organisatie vooraf om alles elke dag, twee weken lang, weer in goede banen te leiden.

Gemeente verlangt evenementenvergunning
Bij elke gemeente op de route moest een evenementenvergunning aangevraagd worden en dat is bepaald niet eenvoudig. Wat doe je als er extreem weer op komst is, heb je een evacuatieplan, hoe is bewaking en beveiliging geregeld, wat te doen als er iemand in het publiek onwel wordt, is het Rode Kruis ingeschakeld voor EHBO. En vooral: is het allemaal wel goed verzekerd. Gemeentes zijn na het ongeval met de monstertruck in Haaksbergen extra voorzichtig. In de aanloop naar het evenement kwam zelfs het bericht dat een deel van het programma geschrapt moest worden omdat de vergunningen niet rond kwamen. Gelukkig werd dat allemaal nog net op tijd glad gestreken, maar het tekent wel de druk op de organisatie om alles goed en netjes volgens de regels te organiseren.

Clubverzekering FEHAC
Als er iets gebeurt en er is schade dan zal eerst geclaimd worden op de WA-verzekering van de deelnemende oldtimer. Daarnaast is er de aansprakelijkheidsverzekering van de organiserende club. De FEHAC heeft voor al haar 230 leden een aansprakelijkheidsverzekering afgesloten, die natuurlijk ook dekking biedt voor het organiseren van een evenement door een club. Alle activiteiten van een club: ledenvergaderingen, het runnen van een clubmagazijn, het organiseren van ritten en evenementen; het valt allemaal onder de ruime dekking van die FEHAC WA-verzekering. Gemeenten vragen ook vaak om een evenementenverzekering. Zo’n verzekering dekt de kosten als een evenement onverhoopt ineens afgelast moet worden. Denk aan: er is een zware storm op komst, het evenement kan niet doorgaan, maar de feesttent en geboekte artiesten moeten wel betaald worden. Maar vaak bedoelen gemeenten met een evenementenverzekering een aansprakelijkheidsdekking, dus het is altijd even goed om door te vragen bij de gemeente op dat punt.


Volg ons via