Vaak worden oldtimers via internetveilingen aan de man. Maar het brengt voor een koper ook risico’s mee om zo op een veiling een auto te kopen.

Oppassen op een veiling
Vaak worden oldtimers via internetveilingen aan de man. Maar het brengt voor een koper ook risico’s mee om zo op een veiling een auto te kopen.

Veiling De Rijke Automuseum
Recent veilde Epic Auctions het hele Automuseum De Rijke in Oostvoorne. Op de kijkdagen voorafgaand aan de veiling kon voor het laatst de collectie van dit museum intact bekeken worden. Alles op deze veiling was ‘no reserve’: er was vooraf geen minimum opbrengst verbonden aan de kavels.

Geen proefrit vooraf
Het object wordt geveild zoals het erbij staat. Soms is dat één bonk roest en is het wel duidelijk dat er zonder ingrijpende restauratie niet mee gereden kan worden. Maar andere kavels zien er op het oog heel behoorlijk uit en aan de buitenkant is niet te zien dat de motor helemaal vast zit. De eerste tegenvaller na aankoop is dan een complete motorrevisie waar niet op gerekend was. Dus win zo veel mogelijk informatie in over de staat van het voertuig: rijdt het voertuig goed, zijn er recente restauraties gedaan en ga als het even kan de auto zelf goed bekijken.  

Bewezen geschiedenis
Zeker bij oudere en kostbare auto’s van grote merken is het belangrijk de hele voorgeschiedenis zonder onderbrekingen te kennen. Het is al eens voorgekomen dat aan een voertuig een mooie voorgeschiedenis werd toegeschreven, terwijl het voertuig in kwestie slechts een hele mooie replica was met wel dezelfde matching numbers als het origineel. Net als schilderijen worden ook oldtimers vervalst. Helemaal vervelend wordt het als een mooie, hele dure oldtimer wordt gekocht en er duiken dan ineens oude eigenaren op die claimen dat de auto in het verleden ooit ergens is ‘verdwenen’ is en dat zij recht hebben op die auto. 

Chassisnummer of VIN nummer
Bij aankoop via een veiling of via internet is altijd de eerste vraag: waar zit het chassisnummer of Voertuig Identificatie Nummer (VIN)? In Nederland moet dat altijd ingeslagen zijn op het chassis. In Engeland staat dat nog wel eens op een los deel, bijvoorbeeld een geschroefd plaatje. In de VS deden ze heel lang niet aan chassisnummers en was het motornummer het VIN-nummer. De RDW is daar heel alert op: niet in orde, dan krijgt het voertuig geen kenteken.  

Kenteken ontbreekt
Op veilingen worden nogal eens auto’s aangeboden die geen Nederlands kenteken hebben. Vaak zijn het auto’s met buitenlandse papieren, maar ook vaak zit er helemaal niets aan documentatie bij. In het laatste geval wordt het heel moeilijk zo niet onmogelijk om bij de RDW een Nederlands kenteken te krijgen. Dan is het enige dat overblijft: maak er maar een bankstel van.

 


Volg ons via